Dersin Adı |
Gönüllülük Çalışmaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IEU 200
|
Güz/Bahar
|
1
|
2
|
2
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaKonuşmacıAnlatım / SunumSaha Çalışması / Uygulama | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin gönüllülük projeleri kapsamında farkındalıklarını arttırmak, insani, toplumsal ve kültürel sorunlar çerçevesinde duyarlılık kazanmalarını sağlamak, sosyal ve ahlaki değerlerini ve becerilerini geliştirmek ve projelerde aktif rol almalarını sağlamaktır. Gönüllülük Çalışmaları dersi, öğrencilerin toplumsal sorumluluk bilincini geliştirmelerine ve gönüllülük faaliyetlerine aktif katılım sağlayarak sosyal fayda üretmelerine katkıda bulunmaktadır. Öğrenciler, bireysel ve kurumsal gönüllülük kavramlarını öğrenerek sürdürülebilir sosyal projeler geliştirme, ekip çalışması yapma ve sosyal etki oluşturma becerileri kazanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, gönüllülük kavramını teorik ve pratik yönleriyle ele alarak öğrencilerin bireysel, toplumsal veya çevresel sorunlara duyarlılık kazanmasını ve çözüm odaklı projeler geliştirmesini amaçlamaktadır. Ders kapsamında, gönüllülük türleri, sivil toplum kuruluşlarının işleyişi, sosyal girişimcilik, etik sorumluluk, toplumsal kalkınma ve proje geliştirme gibi konular ele alınmaktadır. Öğrenciler, saha çalışmaları ve projeler aracılığıyla gönüllülük deneyimi edinerek toplumsal gelişime katkıda bulunma fırsatı yakalamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, amaç ve kapsam | |
2 | Gönüllülük kavramı, temel gönüllülük alanları ve gönüllü yönetimi | Erdoğan, E., Semerci, P. U., Yentürk, N., & Yurttagül, L. (2021). Türkiye’de gönüllülük: Deneyimler, sınırlılıklar ve yeni açılımlar (s.14-55). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
3 | Gönüllü çalışmalarda insani, toplumsal değerler, sorunlar ve etik kaygılar (+ sivil toplum kuruluşundan konuk konuşmacı) | Özden, Z., & Saran, M. (2006). Halkla ilişkiler alanında etik sorunlar. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(3). 242-261. Emre, C. (2002). Kültürel değerler, ahlak ve Türkiye’de kamu yönetimi. Mülkiye Dergisi, 26, 1–21. |
4 | Kamu kurumlarında ve sivil toplum kuruluşlarında gönüllülük ve örnek uygulamalar (+ kamu kuruluşundan konuk konuşmacı) | Palabıyık, H. (2011). Gönüllülük ve yerel hizmetlere gönüllü katılım üzerine açıklamalar. Yönetim Bilimleri Dergisi, 9(1). 87-114. Peltekoğlu, F. B., & Tozlu, E. (2017). Halkla ilişkiler ve gönüllülük ekseninde Türkiye’de kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve bin yıl kalkınma hedefleri. Sosyal İletişim, 10(1). 5-31. Kaypak, Ş. (2012). Yerel yönetimlerde katılımcı / müzakereci demokrasi sürecinde sivil toplum kuruluşlarının önemi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 8(17), 172-196. |
5 | Proje yönetimi, paydaş ilişkileri ve sunum (başarılı proje örnekleri) | Gürüz, D. & Eğinli, A. T. (2016). Etkili sunum teknikleri (3. Baskı, s. 16-42). Detay Yayıncılık. Erdoğan, E., Semerci, P. U., Yentürk, N., & Yurttagül, L. (2021). Türkiye’de gönüllülük: Deneyimler, sınırlılıklar ve yeni açılımlar (s. 35-56). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. |
6 | Fikir oluşturma, proje konularının belirlenmesi ve sınıf içi değerlendirme | |
7 | Fikir oluşturma, proje konularının belirlenmesi ve sınıf içi değerlendirme | |
8 | - | |
9 | Proje gruplarının oluşturulması ve uygulama takviminin belirlenmesi | Gönüllülük projesi kapsamında konu başlıklarının belirlenmesi ve ön araştırma |
10 | Proje geliştirme aşaması 01: Ön araştırma ve problem (durum) analizi | Gönüllülük projesi hedeflerinin belirlenmesi ve ilk değerlendirmelerin yapılması |
11 | Proje geliştirme aşaması 02: Amaçların belirlenmesi ve sınıf içi değerlendirme | Gönüllülük projesine dahil olan tüm paydaşlar ile ilişkilerin analizi ve yol haritasının belirlenmesi |
12 | Proje geliştirme aşaması 03: Hedef kitle analizi ve paydaş yönetimi | Gönüllülük projesi kapsamında saha çalışmaları ile ilgili bilgilendirme ve sunum |
13 | Proje geliştirme aşaması 04: Uygulama ve saha çalışması ile ilgili değerlendirmeler | Gönüllülük projesi kapsamında saha çalışmaları ile ilgili bilgilendirme ve sunum |
14 | Proje geliştirme aşaması 05: Uygulama ve saha çalışması ile ilgili değerlendirmeler | Gönüllülük projesi kapsamında saha çalışmaları ile ilgili bilgilendirme ve sunum |
15 | Gönüllülük projelerinin final sunumları | Farklı disiplinlerden oluşacak jüri karşısında proje sunumları gerçekleştirilecektir. |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Kitap:
Makale:
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Yeşilay. (t.y.). Gönüllülük nedir? Yeşilay. https://www.yesilay.org.tr/tr/uye-islemleri/gonulluluk-nedir UNDP Türkiye. (2013). Türkiye’de gönüllülük: Gönüllülüğün rolünün ve katkılarının keşfedilmesi. UNDP Türkiye. https://www.undp.org/content/dam/turkey/docs/Publications/mdgs/Turkiyedegonulluluk.pdf Aşimova, B. (2014, Ekim 22). Gönüllülük nedir? Avrupa Gençlik Portalı. https://europa.eu/youth/tr/article/54/20639_tr |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
15
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması |
1
|
20
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
25
|
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
75
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
25
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
1
|
16
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
1
|
8
|
8
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
1
|
16
|
16
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
120
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Uluslararası ticaret alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve etkilerini analiz eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Dış ticaret ile ilgili devlet destekleri, teşvik ve hibe programları konularında bilgi sahibi olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Uluslararası ticaret ile ilgili istatistiksel veriyi elde edebileceği ve raporlayabileceği çevrim içi ve yazılım tabanlı programları kullanabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Dış ticaret kapsamında kullanılan ulusal ve uluslararası hukuk kuralları ile mevzuat konuları hakkında bilgi sahibi olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Markalaşma, dijital pazarlama ve tutundurma faaliyetlerini uluslararası ticaret özelinde uygulayabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Dış ticarette ekonomik, politik, yasal ve sosyal çevre koşullarından dolayı karşılaşılabilecek riskleri analiz eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanlarında karar verme süreçlerini planlayabilir ve uygulayabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Ulusal ve uluslararası gümrük işlemleri mevzuatının ve vergilendirme sürecinin mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olur ve güncellemeleri takip eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yazılı, sözlü ve sözlü olmayan iletişim becerilerine sahip olur ve kültürel farklılıklara uygun olarak strateji belirler. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
En az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak dış ticaret alanında bilgi toplar ve iletişim kurar ("Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği", A2 seviyesi). |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Ekonomi, finans ve muhasebe alanlarında temel bilgileri edinir, banka kambiyo mevzuatına hakim olur, bu alanlarda dünyada olan gelişmeleri dış ticaret açısından takip eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Çevresel sürdürülebilirlik, ekonomik kalkınma gibi toplumsal katkı konularında bilgi sahibi olur, mesleki etik, hesap verebilirlik ve sorumluluk ilkelerine dayalı kararlar alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Disiplinler arası çalışabilme yetkinliğine sahip olup bu yetkinliği iş hayatında kullanabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..