Dersin Adı |
Dış Ticarette Pazarlama Araştırmaları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
DT 204
|
Bahar
|
2
|
2
|
3
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / SunumRapor Yazma | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersi alan öğrenciler, uluslararası ticaretin her aşamasında önemli rol oynayan pazarlama araştırmalarındaki problem tanımlama, hedef belirleme, veri toplama, veri analizi, değerlendirme ve raporlama süreçlerini uygulamalı olarak görmektedir. Bu ders ile birlikte öğrencilere analitik düşünme becerisi ve bilimsel araştırma yapma yeterliliği kazandırılmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Dış Ticarette Pazarlama Araştırmaları, sektörün güncel ihtiyaçlarına yanıt verecek donanımı sağlayan bir derstir. Pazarlama araştırmaları, uluslararası ticarette sunulan mal ve hizmet odağında alınan kararların bilimsel altyapısını oluşturmak amacıyla tercih edilmektedir. İhracat ve ithalat süreçlerinde sıklıkla başvurulan pazarlama araştırması, öğrencilere niteliksel, niceliksel ve karma yöntemleri yönetebildiği uygulamalı bir yeterlilik kazandırmaktadır. Öğrencilerimiz, bu derste ağırlıklı olarak bilgisayar laboratuvarında alacakları uygulamalı eğitim ile kendi tasarlayacakları pazarlama araştırması projelerini gerçekleştirmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş: Pazarlama araştırmasının karar mekanizmasındaki önemi | Ventura, K. (2003). Pazarlama araştırmaları kapsamında yaşanan teknoloji tabanlı değişim. Ege Akademik Bakış Dergisi, 3 (1), 78-89. |
2 | Pazarlama araştırmasının kapsamı, kullanım alanları ve güncel örnekler | Gegez, A. E. (2014). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım, 3-24. ISBN: 9786052423394. |
3 | Pazarlama araştırmasının tasarımı | Burns, A. C., & Bush, R. F. (2015). Pazarlama araştırması (7inci baskı). (F. D. Orel, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık, 38-92. (Orijinal kitap 2012 yılında yayımlandı). ISBN: 978-605-320-074-1 |
4 | Nitel (kalitatif) araştırma yöntemi | Tokol, T. (2010). Pazarlama araştırması. Bursa: Dora Yayıncılık. ISBN: 978-605-4118-51-9 |
5 | Veri toplama ve potansiyel hata kaynakları | Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayıncılık. ISBN: 978-605-247-253-8 |
6 | Anket | Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerinde bir değerlendirme. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 97-159. |
7 | Gözlem ve deney | Işık, E., & Semerci, Ç. (2019). Eğitim alanı nitel araştırmalarında veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 54-62. |
8 | Ara sınav haftası | |
9 | Örnekleme süreci | Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46. |
10 | Veri analizi ve SPSS kullanımı | AkademikLink. (2023, Mart 14). SPSS veri girişi, SPSS anket verisi girişi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OkzmmW2Pknw |
11 | SPSS uygulamasında tanımlayıcı istatistikler, bağımlı ve bağımsız gruplar t testleri | Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele Yayınları, 29-77. ISBN: 978-605-9467-36-0 |
12 | SPSS uygulamasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) | IBM (2023, Ağustos 04). Tek Yönlü ANOVA. IBM. https://www.ibm.com/docs/tr/spss-statistics/saas?topic=features-one-way-anova |
13 | SPSS uygulamasında korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizleri | Lorcu, F. (2015). Örneklerle veri analizi: SPSS uygulamalı. Detay Yayıncılık. Ankara, 229-245. ISBN: 978-605-4940-89-9 |
14 | Dönem projelerinin sunumu | |
15 | Dönem projelerinin sunumu | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | Ders kitapları:
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Kitap önerileri:
Video önerileri:
Akademik dergiler:
Yarışmalar:
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
15
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
35
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
2
|
28
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
36
|
36
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
176
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Uluslararası ticaret alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve etkilerini analiz eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Dış ticaret ile ilgili devlet destekleri, teşvik ve hibe programları konularında bilgi sahibi olur. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
3 |
Uluslararası ticaret ile ilgili istatistiksel veriyi elde edebileceği ve raporlayabileceği çevrim içi ve yazılım tabanlı programları kullanabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Dış ticaret kapsamında kullanılan ulusal ve uluslararası hukuk kuralları ile mevzuat konuları hakkında bilgi sahibi olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Markalaşma, dijital pazarlama ve tutundurma faaliyetlerini uluslararası ticaret özelinde uygulayabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Dış ticarette ekonomik, politik, yasal ve sosyal çevre koşullarından dolayı karşılaşılabilecek riskleri analiz eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanlarında karar verme süreçlerini planlayabilir ve uygulayabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Ulusal ve uluslararası gümrük işlemleri mevzuatının ve vergilendirme sürecinin mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olur ve güncellemeleri takip eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yazılı, sözlü ve sözlü olmayan iletişim becerilerine sahip olur ve kültürel farklılıklara uygun olarak strateji belirler. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
10 |
En az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak dış ticaret alanında bilgi toplar ve iletişim kurar ("Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği", A2 seviyesi). |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Ekonomi, finans ve muhasebe alanlarında temel bilgileri edinir, banka kambiyo mevzuatına hakim olur, bu alanlarda dünyada olan gelişmeleri dış ticaret açısından takip eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Çevresel sürdürülebilirlik, ekonomik kalkınma gibi toplumsal katkı konularında bilgi sahibi olur, mesleki etik, hesap verebilirlik ve sorumluluk ilkelerine dayalı kararlar alır. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Disiplinler arası çalışabilme yetkinliğine sahip olup bu yetkinliği iş hayatında kullanabilir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..