Dersin Adı |
Uluslararası Ticari Çevreler
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
DT 214
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin küreselleşme ve uluslararası ticarete ilişkin; devletlerin ve uluslararası örgütlerin fonksiyonlarının zayıf ve güçlü yanlarını açıklayabilmesi, eleştirel ve analitik bakış açısı geliştirerek günümüz şartları ile bağlantı kurabilmesi hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste uluslararası ticareti düzenleyen ulusal ve uluslararası temel kurumlar aracılığı ile, Avrupa Konseyi, Dünya Ticaret Örgütü, Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Örgütü, Dünya Ticaret Odası, Ticaret Anlaşmaları ve Diğer Uluslararası Örgütler (G-8,IMF, AGİT, AB, OECD vb.) küresel ve bölgesel ticaret ilişkileri üzerinde durulmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Uluslararası Örgütlenme Fikrinin Ortaya Çıkışı | ÇAĞIRAN, M.E. (2013), Uluslararası Örgütler, Turhan Kitabevi Yayınları. ISBN: 978-605-5593-76-6, (s.5-15). |
2 | Küreselleşme ve Uluslararası Örgütlenmeler Üzerindeki Etkisi | YARDIMCI, P. (2012), Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama, Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-5437-97-8, (s. 2-7). |
3 | Uluslararası Örgütlerin Tarihsel Gelişimi, Sınıflandırılması ve Temel Fonksiyonları | ÇAĞIRAN, M.E. (2013), Uluslararası Örgütler, Turhan Kitabevi Yayınları. ISBN: 978-605-5593-76-6, (s.28-52, 68-120). |
4 | Milletler Cemiyeti ve Birleşmiş Milletler’in Kuruluşu, Yapısı, Görev ve Fonksiyonları | ÇAĞIRAN, M.E. (2013), Uluslararası Örgütler, Turhan Kitabevi Yayınları. ISBN: 978-605-5593-76-6, (s.52-64). Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları: https://www.kureselamaclar.org/ |
5 | Küresel Ekonomik Örgütler (IMF, Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü vb.) | ÖZTÜRK, M.Büşra (2016), Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Kuruluşlar, Ekin Yayınevi, ISBN: 978-605-327-386-8, (s. 75-78, 94-106). Dünya Bankası: https://www.worldbank.org/ Uluslararası Para Fonu (IMF): https://www.imf.org/ Dünya Ticaret Örgütü: https://www.wto.org/ |
6 | Bölgeselleşme Kavramı, Nedenleri ve Gelişimi | YARDIMCI, P. (2012), Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama, Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-5437-97-8, (s. 7-18) |
7 | Asya Bölgesindeki Ekonomik Örgütler | YARDIMCI, P. (2012), Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama, Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-5437-97-8, (s. 89-99) |
8 | Ara Sınav | |
9 | Orta Doğu Bölgesindeki Ekonomik Örgütler | ÖZTÜRK, M.Büşra (2016), Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Kuruluşlar, Ekin Yayınevi, ISBN: 978-605-327-386-8, (s. 62-63, 66-67, 84-89) |
10 | Avrupa Bölgesindeki Ekonomik Örgütler | YARDIMCI, P. (2012), Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama, Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-5437-97-8, (s. 57-88) |
11 | Avrupa Birliği | YARDIMCI, P. (2012), Küreselleşme ve Bölgeselleşme Ekseninde Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar Teori ve Uygulama, Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-5437-97-8, (s. 57-88) T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı: https://www.ab.gov.tr/ |
12 | Amerika Bölgesindeki Ekonomik Örgütler | ÖZTÜRK, M.Büşra (2016), Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Kuruluşlar, Ekin Yayınevi, ISBN: 978-605-327-386-8, (s. 16-21) |
13 | Afrika Bölgesindeki Ekonomik Örgütler | KÜHEYLAN, Z. (2019), Afrika Pazarında Önceliklerin Belirlenmesi:Bölümlendirme, Hedeflendirme ve Konumlandırma, İzmir Ticaret Odası Yayın No:189, ISBN: 978-605-137-725-4, (s. 83-91). ÖZTÜRK, M.Büşra (2016), Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Kuruluşlar, Ekin Yayınevi, ISBN: 978-605-327-386-8, (s. 55-61). |
14 | Türkiye'nin Dış Ticaretini Şekillendiren Ticari Anlaşmalar | T.C. Ticaret Bakanlığı Resmi Web Sitesi, Ticari Ekonomik Anlaşmalar: https://ticaret.gov.tr/dis-iliskiler/ticari-ekonomik-anlasmalar Serbest Ticaret Anlaşmaları: https://ticaret.gov.tr/dis-iliskiler/serbest-ticaret-anlasmalari |
15 | Öğrenci sunumları | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
14
|
14
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
18
|
18
|
Final Sınavı |
1
|
24
|
24
|
Toplam |
146
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Uluslararası ticaret alanındaki güncel gelişmeleri takip eder ve etkilerini analiz eder. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Dış ticaret ile ilgili devlet destekleri, teşvik ve hibe programları konularında bilgi sahibi olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Uluslararası ticaret ile ilgili istatistiksel veriyi elde edebileceği ve raporlayabileceği çevrim içi ve yazılım tabanlı programları kullanabilir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
4 |
Dış ticaret kapsamında kullanılan ulusal ve uluslararası hukuk kuralları ile mevzuat konuları hakkında bilgi sahibi olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Markalaşma, dijital pazarlama ve tutundurma faaliyetlerini uluslararası ticaret özelinde uygulayabilir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
6 |
Dış ticarette ekonomik, politik, yasal ve sosyal çevre koşullarından dolayı karşılaşılabilecek riskleri analiz eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanlarında karar verme süreçlerini planlayabilir ve uygulayabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Ulusal ve uluslararası gümrük işlemleri mevzuatının ve vergilendirme sürecinin mevcut durumu hakkında bilgi sahibi olur ve güncellemeleri takip eder. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Yazılı, sözlü ve sözlü olmayan iletişim becerilerine sahip olur ve kültürel farklılıklara uygun olarak strateji belirler. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
En az bir yabancı dili etkin bir şekilde kullanarak dış ticaret alanında bilgi toplar ve iletişim kurar ("Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği", A2 seviyesi). |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Ekonomi, finans ve muhasebe alanlarında temel bilgileri edinir, banka kambiyo mevzuatına hakim olur, bu alanlarda dünyada olan gelişmeleri dış ticaret açısından takip eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Çevresel sürdürülebilirlik, ekonomik kalkınma gibi toplumsal katkı konularında bilgi sahibi olur, mesleki etik, hesap verebilirlik ve sorumluluk ilkelerine dayalı kararlar alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
13 |
Disiplinler arası çalışabilme yetkinliğine sahip olup bu yetkinliği iş hayatında kullanabilir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..