Bizi takip edin
|
EN

MESLEK YÜKSEKOKULU

Dış Ticaret (Türkçe)

DT 204 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Dış Ticarette Pazarlama Araştırmaları
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
DT 204
Bahar
2
2
3
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Ön Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Problem çözme
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Rapor Yazma
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersi alan öğrenciler, uluslararası ticaretin her aşamasında önemli rol oynayan pazarlama araştırmalarındaki problem tanımlama, hedef belirleme, veri toplama, veri analizi, değerlendirme ve raporlama süreçlerini uygulamalı olarak görmektedir. Bu ders ile birlikte öğrencilere analitik düşünme becerisi ve bilimsel araştırma yapma yeterliliği kazandırılmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Pazarlama bilgi sistemini ve karar mekanizmasını açıklayabilir,
  • Pazarlama araştırmasının tüm aşamalarını içeren taslağı hazırlayabilir,
  • Mal ve hizmet özelinde pazarlama araştırması problemi ve hedefi tanımlayabilir,
  • Birincil ve ikincil verileri bilimsel geçerliliğe ve güvenirliğe uygun olarak toplayabilir,
  • SPSS ve JASP yazılımlarını kullanarak parametrik ve parametrik olmayan testleri yapabilir,
  • Nitel araştırma dahilinde mülakat ve odak grup çalışması düzenleyebilir,
  • Pazarlama araştırması sonucu elde edilen verileri sunabilir ve raporlayabilir.
Ders Tanımı Dış Ticarette Pazarlama Araştırmaları, sektörün güncel ihtiyaçlarına yanıt verecek donanımı sağlayan bir derstir. Pazarlama araştırmaları, uluslararası ticarette sunulan mal ve hizmet odağında alınan kararların bilimsel altyapısını oluşturmak amacıyla tercih edilmektedir. İhracat ve ithalat süreçlerinde sıklıkla başvurulan pazarlama araştırması, öğrencilere niteliksel, niceliksel ve karma yöntemleri yönetebildiği uygulamalı bir yeterlilik kazandırmaktadır. Öğrencilerimiz, bu derste ağırlıklı olarak bilgisayar laboratuvarında alacakları uygulamalı eğitim ile kendi tasarlayacakları pazarlama araştırması projelerini gerçekleştirmektedir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş: Pazarlama araştırmasının karar mekanizmasındaki önemi Ventura, K. (2003). Pazarlama araştırmaları kapsamında yaşanan teknoloji tabanlı değişim. Ege Akademik Bakış Dergisi, 3 (1), 78-89.
2 Pazarlama araştırmasının kapsamı, kullanım alanları ve güncel örnekler Gegez, A. E. (2014). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım, 3-24. ISBN: 9786052423394.
3 Pazarlama araştırmasının tasarımı Burns, A. C., & Bush, R. F. (2015). Pazarlama araştırması (7inci baskı). (F. D. Orel, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık, 38-92. (Orijinal kitap 2012 yılında yayımlandı). ISBN: 978-605-320-074-1
4 Nitel (kalitatif) araştırma yöntemi Tokol, T. (2010). Pazarlama araştırması. Bursa: Dora Yayıncılık. ISBN: 978-605-4118-51-9
5 Veri toplama ve potansiyel hata kaynakları Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayıncılık. ISBN: 978-605-247-253-8
6 Anket Arıkan, R. (2018). Anket yöntemi üzerinde bir değerlendirme. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 97-159.
7 Ara sınav
8 Gözlem ve deney Işık, E., & Semerci, Ç. (2019). Eğitim alanı nitel araştırmalarında veri üçgenlemesi olarak odak grup görüşmesi, bireysel görüşme ve gözlem. Turkish Journal of Educational Studies, 6(3), 54-62.
9 Örnekleme süreci Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-46.
10 Veri analizi ve SPSS kullanımı AkademikLink. (2023, Mart 14). SPSS veri girişi, SPSS anket verisi girişi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=OkzmmW2Pknw
11 SPSS uygulamasında tanımlayıcı istatistikler, bağımlı ve bağımsız gruplar t testleri Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analizi rehberi. Kibele Yayınları, 29-77. ISBN: 978-605-9467-36-0
12 SPSS uygulamasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) IBM (2023, Ağustos 04). Tek Yönlü ANOVA. IBM. https://www.ibm.com/docs/tr/spss-statistics/saas?topic=features-one-way-anova
13 SPSS uygulamasında korelasyon ve basit doğrusal regresyon analizleri Lorcu, F. (2015). Örneklerle veri analizi: SPSS uygulamalı. Detay Yayıncılık. Ankara, 229-245. ISBN: 978-605-4940-89-9
14 Dönem projelerinin sunumu
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final sınavı

 

Ders Kitabı

Ders kitapları:

  • Gegez, A. E. (2021). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Beta Basım Yayım. ISBN: 978-605-242-339-4
  • Kurtuluş, K. (2004). Pazarlama araştırmaları. İstanbul: Literatür Yayıncılık. ISBN: 978-605-247-253-8
  • Tokol, T. (2010). Pazarlama araştırması. Bursa: Dora Yayıncılık. ISBN: 978-605-4118-51-9
  • Burns, A. C., & Bush, R. F. (2015). Pazarlama araştırması (F. D. Orel, Çev.: 7. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (2013) ISBN: 978-605-320-074-1
Önerilen Okumalar/Materyaller

Kitap önerileri:

  • Malhotra, N. K. (2010). Marketing research: An applied orientation (6th). New Jersey: Pearson. ISBN: 978-0136085447
  • Hair, J. F., Bush, R. P., & Ortinau, D. J. (2008). Marketing research. New York, NY: McGraw-Hill Higher Education. ISBN: 978-0073404707

Video önerileri:

Akademik dergiler:

Yarışmalar:

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
15
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
35
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
2
28
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
1
36
36
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
20
20
Final Sınavı
1
28
28
    Toplam
176

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Dış Ticaret kavramları hakkında bilgi sahibidir.

2

Dış Ticaret araçlarını ve tekniklerini uygulayabilir.

X
3

Dünya ticareti ve ticaret yapısı hakkında bilgi sahibidir.

4

Uluslararası ekonomi kavramlarını ve kavramsal altyapısını kullanır.

5

Uluslararası Ticaret Kanunu’nu ve uygulamalarını tanır.

6

İthalat, ihracat kavramlarını ve uygulamalarını kullanır.

7

İş akitleri ve bunların kavramsal yapısı hakkında bilgi sahibi olur.

8

Farklı uluslararası kurum yapılarını tanır.

9

Küresel ticaret uygulamalarını kullanır.

X
10

İngilizce’yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir, meslektaşları ve müşterileri ile İngilizce iletişim kurabilir.

11

Sözlü ve yazılı şekilde etkin iletişim kurar.

12

Disiplinler arası alanlarda etkin çalışabilme becerisine sahip olup bu becerileri çalışma ortamında kullanabilir.

X
13

Öğrenimini ileri eğitim düzeyine yönlendirebilir.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.